کلینیک فوق تخصصی فیزیولوژی، الکتروفیزیولوژی و سنجش شنوایی نوزادان و کودکان نسیم قیطریه راه اندازی شد

تست کورتیکال شنوایی نوزادان توسط دستگاه HearLab

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، از هر هزار نوزاد در جهان، 3 تا 4 نوزاد با کم شنوایی عمیق متولد می شوند که باید پیش از 6 ماهگی کم شنوایی آنها تشخیص داده شود چرا که تشخیص زودهنگام و درمان مشکلات شنوایی و استفاده از خدمات توانبخشی نقش بسیلر حیاتی در تکامل گفتار و زبان و توانایی های اجتماعی، شناختی و روانی دارد.

در همین راستا، کلینیک شنوایی نسیم قیطریه جهت ارایه خدمات جامع تر در بالاترین سطح کیفی ممکن به کودکان و نوزادان کم شنوا، با بهره گیزی از تجارب بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی،  الکتروفیزیولوژی، شنوایی شناسی و  توانبخشی کودکان کم شنوا و با بکارگیری مدرنترین و جدیدترین تجهیزات ، بخش فوق تخصصی الکتروفیزیولوژی و  شنوایی سنجی نوزادان و اطفال راه اندازی می کند.

خدمات بخش فوق تخصصی الکتروفیزیولوژی و شنوایی سنجی نوزادان و اطفال

تست های غربالگری شنوایی نوزادان

تست های غربالگری شنوایی نوزادان آزمونهایی هستند که برای ارزیابی و سنجش شنوایی نوزادان بعد از تولد انجام می شوند و هدف از انجام این تستها، تشخیص وجود اختلالات شنوایی در همان بدو تولد و یا حد اکثر تا پایان ماه اول زندگی نوزاد است.

تست های غربالگری شنوایی که در این مرکز انجام می شود عبارتند از:

تست OAE – Otoacoustic Emissions

برای غرابلگری شنوایی نوزادان ابتدا تست OAE از نوزاد گرفته می شود. این تست، ساده و بدون درد بوده و انجام آن تنها چند دقیقه زمان می برد.

در صورتیکه پاسخ نوزاد به این آزمون منفی باشد، احتمال دارد که نوزاد دارای مشکل کم شنوایی باشد که در اینصورت، باید شنوایی نوزاد توسط تست های تکمیلی مورد ارزیابی دقیقتر قرار بگیرد.

تست ABR – Auditory Brainstem Response

یکی از تست های تکمیلی غربالگری شنوایی نوزادن، ارزیابی پاسخ شنوایی ساقه مغز و یا تست ABR نام دارد که با بررسی عملکرد عصب شنوایی و راه های شنوایی ساقه مغز، می توان نوع افت شنوایی و گاها وعلت آن آن را تشخیص داد.

آزمون ABR نظیر تست OAE بدون درد بوده ولی انجام آن زمان بر و پیچیده است. در این آزمون،  محرک صوتی توسط  پروبهایی به گوش نوزاد و یا کودک ارسال می شود و پاسخ الکتریکی ساقه مغز از طریق الکترودهایی که به سر نوزاد متصل است، جمع آوری و ثبت می شود.

 

یکی از مشکلاتی که در آزمون ABR وجود دارد اینست که نوزاد و یا کودک باید در حین انجام تست، در حالت خواب باشد و برای خواباندن کودک از مواد بیهوشی و یا خواب آور استفاده می کنند ولی تجهیزاتی که در کلینیک تخصصی شنوایی نوزادان نسیم قیطریه استفاده می شود، اولین و جدیدترین تجهیزاتی است که می تواند بدون نیاز به خوابادن کودک و بدون استفاده از مواد بیهوشی، این تست را با بالاترین دقت ممکن انجام دهد.

تست کورتیکال شنوایی با استفاده از دستگاه HearLab

با انجام تست های غربالگری، می توان کم شنوایی ماردزادی نوزادان را در همان روزها و یا هفته های اول بعد از تولد، تشخیص داد و بر اساس نوع و میزان افت شنوایی کودک می توان سمعک مناسب تجویز کرد و یا برای کاشت حلزون ارجاع داد ولی تشخیص اینکه سمعک و یا کاشت حلزون تا چه میزان برای نوزاد و یا کودک موثر بوده، کار بسیار سختی است.

دستگاه HearLab تکنولوژی جدیدی است که می تواند پاسخهای کورتیکال کودک و یا نوزاد را به محرکهای صوتی اندازه گیری و آنالیز کند. این تکنولوژی تعیین می کند که آیا میزان تقویت انجام گرفته توسط سمعک و یا کاشت حلزون، تاثیر مثبتی برای شنوای نوزاد و یا کودک داشته است یا نه.

 

بخش فوق تخصصی شنوایی نوزادان و کودکان کلینیک نسیم قیطریه، اولین و تنها مرکز تخصصی در سطح تهران است که با در اختیار داشتن دستگاه HearLab قادر به انجام تست های کورتیکال شنوایی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله تست کورتیکال شنوایی را مطالعه فرمایید.

تست ادیومتری به روش شرطی سازی بازی Conditioned Play Audiometry

در این آزمون که برای سنجش شنوایی کودکان نوپا و پیش دبستانی (3 تا 7 سال) بکار برده می شود، به کودک آموزش داده می شود که با هر بار شنیدن صدا، کاری را برای ما انجام دهند. مثلا توپی را درون یک سبد بیاندازند، حلقه ای را درون یک میله قرار دهند و یا هر بازی که مورد علاقه آنها باشد انجام دهند.

محرک های صوت خالص از طریق هدفون و یا مبدلهای استخوانی که در پشت گوش کودک  بر روی استخوان ماستوئید قرار می گیرد، ارسال می شود. در صورتیکه که کودک همکاری لازم را با شنوایی شناس انجام دهد، می توان نمودار شنوایی کامل و دقیقی از وضعیت شنوایی کودک ترسیم کرد و آستانه های شنوایی کودک را در فرکانسهای مختلف بدست آورد.

تست  ادیومتری رفتاری-مشاهده ای Behavioral-Observational Audiometry

تست رفتاری – مشاهده ای، درنوزادان با سن کمتر از 7 ماه انجام می شود. از آنجاییکه نوزادان در این سنین، واکنش  کمتری نسبت به صداهای با تون خالص از خود نشان می دهند، لذا برای انجام این تست، از اسباب بازی های صدا دار نظیر جغجغه استفاده می شود. در این تست، متخصص شنوایی شناسی کودکان، بدون آنکه نوزاد او را ببیند، صدایی را تولید می کند و تغییراتی که در رفتار نوزاد ایجاد می شود را مشاهده می کند. نوع و شدت صدا به همراه نوع رفتازی که نوزاد از خود نشان می دهد ثبت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید