وزوز گوش صدای عمیقی است که افراد مختلف را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. این صدا به صورت خش خش، زنگ و سوت به مدت طولانی شنیده می شود. میزان بلندی صدا ممکن است در طول زمان متغیر باشد و محدوده فرکانس آن (زیر و بمی صدا) در طول زمان تغییر می کند. این اتفاق ممکن است در یک یا در هر دو گوش رخ دهد و ممکن است به طور دوره ای قطع شده و مجددا تداوم پیدا کند. این صدا در برخی شرایط به حدی بیشتر می شود که تمرکز فرد و یا شنوایی وی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه این مشکل، اغلب در بزرگسالان رخ می دهد با این وجود  افراد در سنین مختلف ممکن است دچار وزوزگوش شوند. تینیتوس ممکن است نشانه و یا علامت یک بیماری باشد و یا بدون هیچ علت شناخته شده ای بوجود بیاید.

وزوز گوش امری ذهنی (Subjective) است

این صدا در مغز ایجاد می شود و فقط بیمار قادر به درک و شنیدن آن است. (در برخی موارد، صدای وزوز توسط بقیه افراد نیز شنیده می شود که در این حالت به آن Objective Tinnitus گفته می شود) زمانی که این صدا بدون سایر علائم مشاهده شود، می توان آن را به خودی خود، یک بیماری قلمداد کرد. با این حال وزوز گوش غالبا نشانه وجود یک بیماری دیگر است. برای مثال، اگر این بیماری با افت شنوایی یا سرگیجه همراه باشد، دلیل آن می تواند ناشی از صدمه به عضو حسی در گوش داخلی باشد.

تینیتوس در افراد مختلف، به طرق متفاوتی احساس می شود. حتی دو فردی که به یک میزان افت شنوایی داشته باشند نیز صدای تولید شده در گوش را به نوع متفاوتی توصیف می کنند. هر فرد به طور متفاوتی تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرد.

وزو گوش چه نوع حسی را در فرد مبتلا ایجاد می کند؟

حس کردن صدای زنگ در گوش می تواند مانع از خوابیدن یا تمرکز شما در حین انجام کارهای روزمره گردد. ناراحتی مداوم، کم خوابی و ناتوانی برای ادامه زندگی می تواند منجر به افسردگی و یا اضطراب گردد. هنگامی که فرد در شرایط تنش زا نظیر محیط های کاری و یا جلسات مهم  کاری قرار می گیرد، وزوز گوش باعث ایجاد اضطراب شدید در فرد می شود. بسیاری از افرادی که از این بیماری رنج می برند مشکلات دیگری نظیر استرس را نیز در زندگی روزمره خود احساس می کنند. صدای وزوز در برخی موارد به حدی ناراحت کننده و زجرآور است که افراد حتی ممکن است به فکر خودکشی نیز بیافتند.

در صورتی که این صدا منجر به افسردگی، عصبانیت یا حس خودکشی می گردد فرد باید هر چه سریعتر با متخصص مغز و اعصاب تماس حاصل بگیرد و مشکل را با او در میان بگذارد.

ارتباط  وزوز گوش با برخی از بیماریها

وجود برخی از بیماریها ارتباط نزدیکی با بروز علایم وزوز در گوش افراد دارند که از میان بمی توان به موارد زیر اشاره کرد

• کم شنوایی: آسیب سلول های حسی در گوش داخلی به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صدا یا کهولت سن، می تواند منجر به وزوز گوش و افت شنوایی در فرد گردد.
  • بیماری منیر: این اختلال با وزوز کردن گوش، کاهش شنوایی و سرگیجه همراه می باشد.
  • اتواسکلروز: در این بیماری به دلیل سفت شدن حرکت استخوان های گوش میانی می ممکن است که فرد دچار وزوز گوش شود.
  • آکوستیک نوروما (تومور خوش خیم عصب شنوایی): این تومور در عصب شنوایی وجود دارد و با فلج صورت، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع همراه می باشد.
  • آترواسکلروز شریان کاروتید: فشار بر روی شریان کاروتید می تواند شدت وزوز کردن گوش را کاهش دهد.
  • فشار خون بالا: این افراد همچنین ممکن است، مشکلاتی نظیر سردرد، ناراحتی، تهوع، تاری دید و حتی تشنج داشته باشند.

از بیماریهای دیگری که ممکن است با وزوز گوش در ارتباط باشند، می توان به  آرتروز گردن، مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) و تومور گلوموس جوگولار (Glomus Jugulare) اشاره کرد. وزوز گوش همچنین می تواند در اثر استفاده از داروهای Ototoxic، آسیب های وارده به سر و گردن، عادت های غذایی نادرست و یا تجمع موم در گوش (وکس) بوجود بیاید.

آزمونهای تشخیص وزوز گوش

نوع صدایی که می شنوید( وزوز، سوت کشیدن، صدای غرش و …)، زمان شنیدن صدا و تناوب  آن می تواند به شنوایی سنج یا متخصص گوش و حلق کمک کند تا بهترین روش را برای درمان این مشکل ارائه کنند. ارزیابی این مشکل با پرسیدن چندین سوال در مورد بیماری به منظور شناخت علائم آن صورت می گیرد. آنها ممکن است سوالاتی از این قبیل را از شما بپرسند:

• این مشکل چه مدت است که در گوش شما بوجود آمده است؟
  • آیا دوره ای یا مداوم است؟ آیا علائم آن در برخی از ساعات روز شدیدتر است؟
  • کدام گوش این صدا را حس می کند؟ هر دو؟
  • بلندی صدا به چه میزان است؟ آیا فرکانس بالایی دارد؟ (صدای زیر)
  • آیا مشکل بسیار اذیت کننده است یا اذیت کمتری دارد؟
  • آیا شرایطی نظیر قرار گرفتن در معرض صداهای بلند و یا مصرف کافئین منجر به بدتر شدن علائم بیماری می شود؟
  • آیا نوع صدا تغییر می کند؟

بعد از توضیح علائم مشکل، شنوایی شناس به بررسی فیزیکی گوش و ارزیابی کامل شنوایی شما می پردازد. علاوه بر انجام تست های شنوایی مقدماتی، ارزیابی صدای وزوز شامل تست فرکانس و بلندی صدا نیز صورت می گیرد. این اطلاعات برای تعیین روش های درمان وزوز بسیار ارزشمند است. اگر شما این مشکل را در حالت فیزیکی خاصی تجربه می کنید، ممکن است از شما خواسته شود که چشمان خود را حرکت داده، دهان خود را باز و بسته نمایید و یا گردن، بازو یا پاهای خود را تکان دهید.

از یک متخصص وزوز کمک بخواهید

تمام متخصصین شنوایی در زمینه درمان و تشخیص این بیماری اطلاعاتی ندارند. به دنبال متخصصی باشید که در این زمینه تخصص دارد. قبل از اولین مراجعه، علائم مشکل، زمان وقوع آن، شدت وزوز و محیط هایی که قرار گرفتن در آنها، باعث شدید تر شدن و یا تسکین بیماری می شوند را یادداشت نمایید. در مورد نحوه توصیف صدای شنیده شده و رخداد آن در یک یا هر دو گوش تفکر کنید. این امر منجر به ارائه پاسخ های مناسب تری به سوالات متخصص می گردد و در نتیجه ارزیابی مشکل را تسهیل می کند.